Kupujesz mieszkanie? Musisz wiedzieć, czym jest wpis do księgi wieczystej nieruchomości. Wyjaśniamy, dlaczego sądy rejonowe zajmują się prowadzeniem rejestru lokali i ich właścicieli. Zobacz, jak poprawnie wypełnić formularze i jakie są opłaty za dopełnienie urzędowych formalności. Umieszczone w tym artykule informacje pomogą Ci sprawnie wypełnić obowiązki nabywcy mieszkania.
Czym jest księga wieczysta?
Głównym celem prowadzenia rejestru jest ochrona osób zawierających transakcje na rynku mieszkaniowym. Księga wieczysta zawiera informacje dotyczące nieruchomości znajdujących się na określonym terytorium. Mieszkania uzyskują swój indywidualny numer identyfikacyjny. Dokumentacja prowadzona przez sąd uwzględnia między innymi:
-
adres i opis nieruchomości, w tym jej powierzchnię,
-
dane właścicieli lokalu,
-
historię transakcji związanych z danym mieszkaniem,
-
informacje o obciążeniach, na przykład hipotece lub prawach własności osób trzecich,
-
dane dotyczące postępowań sądowych dotyczących nieruchomości.
Mając wgląd do księgi wieczystej, łatwiej zadbać o bezpieczeństwo transakcji i upewnić się, że kupowany lokal ma pożądany status prawny. Warto zauważyć, że nowe mieszkania w stanie deweloperskim nie są jeszcze umieszczone w rejestrze. Deweloper składa jednak wniosek do sądu rejonowego, by uzyskać wpis do księgi wieczystej. Stajesz się wówczas pierwszym umieszczonym w wykazie właścicielem nieruchomości.
Jak dokonać wpisu do księgi wieczystej?
Najpierw musisz podpisać akt notarialny. Dopiero po wizycie u notariusza i otrzymaniu prawnego statusu właściciela mieszkania możesz dokonać wpisu do księgi wieczystej. Jeżeli współpracujesz z deweloperem, jest duża szansa na skrócenie procesu dopełniania formalności. Zasadniczo należy jednak wypełnić urzędowy formularz uzyskany w sądzie rejonowym lub na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Wśród załączników umieszcza się na przykład akt notarialny, potwierdzenie spłaty kredytu hipotecznego lub potwierdzenie jego uzyskania.
Wniosek składa się osobiście lub za pośrednictwem mającego do tego uprawnienia notariusza. Sąd przeanalizuje dostarczone przez Ciebie dokumenty. Przeprowadzi też kontrolę mającą na celu zweryfikowanie informacji dotyczących lokalu. Jeśli wypadnie ona pomyślnie, nieruchomość zostanie wpisana do księgi wieczystej lub zostaną zaktualizowane dotyczące jej dane. Rejestr można sprawdzić w powszechnie dostępnym systemie elektronicznym lub w sądzie rejonowym.
Koszty formalności po zakupie nieruchomości
Opłacenie wartości kupowanego mieszkania to nie wszystko. Musisz liczyć się także z dodatkowymi opłatami urzędowymi. Jak dokonać wpisu do księgi wieczystej? Nie zrobisz tego za darmo. Średni koszt tej procedury wynosi od 150 do 200 złotych i zależy od zakresu wykonywanych przez urzędników czynności. Wpłaty dokonuje się osobiście w sądzie rejonowym lub na jego rachunek bankowy. Stawki opłat określone są ustawowo i takie same na terenie całego kraju. Pamiętaj też, że jako właściciel nieruchomości powinieneś zgłosić się do urzędu miasta i co roku opłacać naliczony przez niego podatek. W przypadku lokalu od dewelopera jesteś zwolniony z części wydatków, takich jak opłata PCC.
Wpisanie nieruchomości do księgi wieczystej
Przestrzegaj przepisów i zadbaj o bezpieczeństwo realizowanej transakcji. Wpis do księgi wieczystej nieruchomości jest obowiązkowy. W dokumentach przekazywanych do sądu rejonowego umieść informacje na temat metrażu, adresu i dane właścicieli mieszkania. Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci w części załatwiania formalności przy zakupie lokalu w stanie deweloperskim.