Stałeś się właścicielem nieruchomości? Sprawdź, jakie są Twoje dalsze obowiązki. Podpowiadamy, jak dopełnić formalności po zakupie mieszkania w urzędzie miasta. Musisz wypełnić kilka dokumentów i poznać przepisy podatkowe. Jeśli dobrze się do tego przygotujesz, sprawy formalne nie zajmą Ci wiele czasu. Dużą pomocą może okazać się też merytoryczne wsparcie dewelopera.
Formalności przy zakupie nieruchomości
Choć wielu osobom wydaje się, że na podpisaniu aktu notarialnego kończy się proces nabywania nieruchomości, po tym kroku należy pamiętać jeszcze o kilku innych sprawach. Musisz między innymi udać się do urzędu miasta. Jeżeli wziąłeś kredyt hipoteczny, na bieżąco informuj bank o etapie transakcji, na jakim jesteś. Pilnuj terminów zawartych w regulaminie pożyczki. W związku z zawartą umową zostanie ustanowiona hipoteka, czyli zabezpieczenie środków bankowych na wypadek, gdybyś przestał opłacać raty.
Bezpośrednio po wizycie u notariusza trzeba zająć się uzyskiwaniem wpisu do księgi wieczystej. Jeżeli jednak decydujesz się na lokal od dewelopera, formalności przy zakupie mieszkania jest mniej, ponieważ część z nich firma załatwia we własnym zakresie. Podejmuje się, na przykład, złożenia do sądu rejonowego wniosku o wpis do księgi wieczystej. W takiej sytuacji niemal wszystkie sprawy formalne załatwicie w kancelarii notarialnej.
Wizyta w urzędzie miasta
Od czego zależy wysokość podatków opłacanych przez nabywcę lokalu? Mieszkania deweloperskie są zwolnione z obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, oznaczanego skrótem PCC. Należy jednak udać się do urzędu miasta lub gminy, by zgłosić ich zakup i uzyskanie statusu właściciela nieruchomości. Masz na to czternaście dni od momentu podpisania umowy zakupu. Na podstawie uzyskanych dokumentów urzędnicy obliczą wysokość podatku, który będziesz płacić regularnie, raz do roku. Warto sprawdzić aktualnie obowiązujące przepisy. Rodzaj opłat zależy od wielu czynników, na przykład wartości mieszkania. W razie pytań o formalności związane z podatkami skontaktuj się z urzędem miasta lub urzędem skarbowym.
Dopełnij formalności po zakupie mieszkania
Posiadanie własnej nieruchomości przynosi dużą satysfakcję. Musisz jednak pamiętać, że jako właściciel lokalu mieszkalnego masz określone prawem obowiązki, na przykład opłacanie podatku naliczonego w urzędzie miasta. Masz pytania dotyczące formalności przy zakupie mieszkania w stanie deweloperskim? Śledź naszego bloga. Znajdziesz tam wiele praktycznych wskazówek dla nabywców nieruchomości.